Brun & blid Avlyste solnedgangen

Bransjen fryktet massenedleggelser. Solsenterkjeden Brun og blid løste utfordringen med BankID på mobil.

Den landsdekkende solsenterkjeden Brun og blid har mer enn 6 millioner besøk i året fordelt på kjedens 140 solsentre. Nye og strengere regler fra 2016 om aldersverifisering gjorde at Brun og blid sto overfor to valg:

Å innføre manuell betjening på alle solsentre, eller utvikle en trygg og sikker digital løsning som sikrer at kundene er over 18 år gamle. Brun og blid landet på det siste, med utvikling av en ny app med BankID som en sentral komponent.

- Vi har brukt BankID på mobil for å verifisere 18-års-aldersgrense, noe som har vært en helt sentral utfordring. Det betyr at når kundene laster ned appen og skal opprette bruker, får vi også en helt sikker bekreftelse på kundens alder.

Thorbjørn Frantzen, daglig leder i Brun og blid.

Da de nye og strengere kravene til håndheving av aldersgrensen ble lansert, var det mange i bransjen som spådde massenedleggelser.

- Å utvikle helstøpte digitale løsninger krever investeringer. Men i ettertid er dette nok et eksempel på at kreativ bruk av ny teknologi skaper nye muligheter, ikke begrensninger, sier Frantzen.

Solsenterkjeden forventer opp mot 300.000 brukere av appen i løpet av 2017. I tillegg til sikker aldersverifikasjon og kjøp av soltimer, erstatter appen også mynthåndtering, som er en betydelig kostnadsdriver i bransjen.

- Vi tror på dette som en vinn-vinn-situasjon, både for oss og kundene. Kundene får 20% mer soltid ved kjøp i app, vi får en god kanal for å kommunisere med våre kunder, kontantene fases ut, og vi løser utfordringen med aldersverifikasjon på en trygg måte.

Thorbjørn Frantzen, daglig leder i Brun og blid.

VIL DU VITE MER OM BANKID TIL DIN BEDRIFT?

Eller kontakt en av våre partnere