DIGITAL ADVOKATHJELP Testamentet trygt lagret med BankID

Når HELPs kunder logger seg inn med BankID, kan de lagre samboeravtale og testament, og de kan trygt utveksle sensitiv informasjon med advokaten sin.

- Et av hovedelementene i vår digitale satsning er å lage en personlig digital kundereise for alle våre kunder. Og en forutsetning for å gjøre nettopp det, er å vite med trygghet hvem som er i den andre enden, sier identity manager Marius Sorteberg i Storebrand.

Det er først når de besøkende har identifisert seg, at Storebrand kan gi dem gode og relevante råd, fylle ut skjemaer og god personlig service på nett. Og uten trygg identitet, blir det ingen personlige råd.

- Vi har 1,3 millioner kunder. Mange av dem som er kunde hos oss vet det ikke en gang selv. De har gjerne hatt en jobb i en privat bedrift og opptjent pensjonskapital som vi forvalter. Kundeforholdene er gjerne latente og ikke digitale, og selv om vi vet veldig mye om kundene, kan vi ikke gi dem personlig og relevant informasjon på nett.

Et av hovedelementene i vår digitale satsning er å lage en personlig digital kundereise for alle våre kunder. Og en forutsetning for å gjøre nettopp det, er å vite med trygghet hvem som er i den andre enden.

Identity manager i Storebrand, Marius Sorteberg

Storebrand er en av de første store brukerne av xID. Konserndirektør Digital Business Development Jostein Dalland mener grunnen til det er enkel.

- Vi er avhengig av å ha en veldig lav terskel for å logge inn, som samtidig ha en forsvarlig trygghet knyttet til identitet og personvern. BankID og nyvinningen xID er helt essensiell for at vi skal levere en personlig kundeopplevelse i digitale flater – enkelt, trygt, og sikkert, sier Dalland.

I følge Marius Sorteberg er nøkkelen tidlig identifisering i kundereisen. Det bør skje så snart kunden klikker seg inn på storebrand.no, og det er her xID spiller en nøkkelrolle. Storebrand hadde en økning i digitale salg på 76 prosent i 2017, sammenliknet med året før. Ambisjonen digitalt er videre vekst.

- Vi vil kunne bruke xID til de aller fleste funksjoner på våre sider, og BankID til de oppgavene og transaksjonene som krever høyeste grad av sikkerhet. At xID og BankID er fullintegrert, gjør alt mye mindre komplekst for oss, sier Sorteberg.

Storebrand har en kompleks IT-infrastruktur med mer enn 300 APIer, eller programmeringsgrensesnitt. Utrulling av tidlig identifisering med xID er derfor ikke gjort over natten.

- Vi har fremdeles noe teknisk jobb som gjenstår. Men vi nærmer oss, og målet er gode, personlige brukeropplevelser for alle kunder. Derfor vil vi ta i bruk xID overalt der vi kan, sier Marius Sorteberg i Storebrand.

Vil du vite mer om BankID til din bedrift?

Eller kontakt en av våre partnere