Fusjonen og fakturering

Her er nyttig informasjon om fakturering før og etter 1. juli 2018 i forbindelse med fusjonen mellom BankAxept, Vipps og BankID Norge.

 

Vi kan med glede meddele at fusjonen mellom BankID Norge, Vipps og BankAxept er godkjent av Finansdepartementet. Et grønt lys fra både Konkurransetilsynet og Finansdepartementet betyr at vi nå blir ett selskap, og bygger en felles organisasjon med enda bedre og bredere tilbud til kunder og partnere. Nå ser vi frem til å jobbe i fellesskap, og skape de beste brukeropplevelsene. Selskapene blir offisielt ett 1. juli.

 

Sammen danner vi nå Nordens største aktør innen betaling og identifisering. Den samlede innovasjonskraften i de tre selskapene gjør at vi kan skape enda bedre og mer kostnadseffektive løsninger for kunder og partnere. Og det skjer enda raskere enn vi har vært i stand til tidligere: Vi skal levere verdens ledende ID-løsninger og arbeide for at Norge blir det første landet uten brukernavn og passord. Vi skal gjøre smartbetaling tilgjengelig i alle betalingssituasjoner, og vi skal utvikle enda enklere, tryggere og mer kostnadseffektive løsninger for kundene våre.

 

Hva betyr dette for våre leverandører?

  • For leverandører betyr dette i praksis at du forholder deg til samme avtale som du har hatt med oss frem til nå. Det blir ingen endringer bortsett fra at leverandører fra 1. juli må forholde seg til et nytt selskapsnavn (VBB AS) og et nytt organisasjonsnummer (918 713 867). Følgende vil skje fra og med 1. juli: Alle avtaler blir automatisk og uforandret overført til ett fusjonert selskap. For BankID- og BankAxept-leverandører betyr dette at man får et nytt selskap som avtalemotpart.
  • Selskapsnavnet vil formelt sett være VBB AS (inntil videre).
  • Organisasjonsnummeret vil være 918 713 867. De tidligere organisasjonsnumrene til BankAxept AS og BankID Norge AS er ikke lenger gyldige.
  • I perioden 26. juni til og med 29. juni vil alle tre selskapene være stengt for faktura på EHF. Om leverandører likevel skal sende faktura i denne perioden, må e-postmottak benyttes. Eventuelt kan man sette utsendelsesdato til 1. juli.
  • Det er viktig at man merker fakturaen med kontaktperson/referanse.
  • Adressen til VBB AS er: Dronning Eufemias gate 42, 0191 Oslo.


Leverandører som skal utstede faktura til oss med fakturadato fra og med 1. juli, må stile disse til VBB AS og org.nr. 918 713 867
. Se også detaljert beskrivelse under. 

 

Fakturaer som sendes med fakturadato i juni, sendes som tidligere til det aktuelle selskapets organisasjonsnummer. 

  

Har du spørsmål om hva dette betyr for ditt samarbeid med enten BankID Norge, Vipps eller BankAxept, tar du kontakt med din kontaktperson i selskapet.

 

Detaljert beskrivelse vedrørende fakturaer til VBB AS

 

VBB AS ønsker å sikre effektiv behandling og redusere postmengden. Vår foretrukne måte å motta fakturaer på beskrives nedenfor.

 

1. EHF Faktura 

VBB AS er ELMA-registrert for mottak av elektroniske fakturaer i standardformatet EHF – Elektronisk handelsformat og ønsker fortrinnsvis at dere utsteder fakturaer til oss på EHF formatet.

 

2. E-postmottak av fakturaer 

Dersom dere ikke har anledning til å sende oss fakturaer i EHF-formatet, ber vi om at fakturaer/kreditnotaer sendes til:  918713867@invoicecenter.net 

 

 Forutsetninger for bruk av e-postmottak:      

  1. Hver fil (vedlegg) til e-posten skal inneholde en (1) faktura pluss eventuelle spesifikasjoner til fakturaen
  2. Spesifikasjon i eget vedlegg vil bli behandlet som eget bilag og vil ikke bli slått sammen med fakturaen ved tolking
  3. Vedlegg som inneholder flere fakturaer vil bli behandlet som ett (1) bilag
  4. Vedleggets filnavn må ikke inneholde spesialtegn eller æøå 
  5. Vedlegget må ha filtype .pdf eller .tif. Andre filtyper godkjennes ikke.
  6. E-post med link til faktura vil ikke bli behandlet
  7. Det er ikke mulig å slå sammen flere filer i en .zip-fil
  8. Maksimal størrelse på vedlegg er 15 MB 

Innsender vil motta e-post med bekreftelse på om faktura er akseptert eller ikke.

 

3. Fakturaadresse for fysisk post

Om du ikke har anledning til å sende faktura via EHF eller e-post, ber vi om at dere endrer fakturaadressen til følgende:

 

VBB AS

c/o Fakturamottak

Postboks 4523

8608 MO I RANA

 

Uansett forsendelsesmåte:

  • Kundenavn, kontaktperson og eventuelt prosjekt skal stå tydelig på fakturaen. Mangel på dette kan medføre tilleggskostnader.
  • Det er kun fakturaer/kreditnotaer med påkrevde vedlegg som skal sendes til fakturaadressen. 
  • Ordrebekreftelser, rekvisisjoner, kontrakter, reklame, vareleveranser etc. skal sendes til vår forretnings-/leverings-/e-postadresser. 
  • For å sikre god fakturabehandling og presis betaling, er det viktig at dere følger våre retningslinjer.

Vennlig hilsen oss i VBB AS