BankID har hatt problemer i dag

Grunnet stor pågang i forbindelse med skattemeldingen 4. april, kunne mange kunder oppleve tregheter med BankID ved pålogging i ID-porten.

Vi beklager ubeleiligheten dette har medført for mange av BankID-brukerne som skulle sjekke skattemeldingen sin i dag. 

Fortsatt kan noen kunder oppleve tregheter ved BankID på mobil-pålogging i ID-porten. 

Situasjonen er klokken 18:00:

  • Vanlig BankID: De fleste kan logge på med BankID med kodebrikke i ID-porten.
  • BankID på mobil: Omtrent halvparten av de som prøver kan logge på med BankID på mobil i ID-porten. Fra klokken 20.30 tirsdag kveld har man skrudd på BankID på mobil 100% i ID-porten. Difi og BankID Norge følger trafikken kontinuerlig for å vurdere stabiliteten.

BankID og BankID på mobil har fungert som normalt i nettbanker og andre nettsteder utenom ID-porten i dag. 

Vi anbefaler deg å prøve igjen litt senere hvis du opplever treghet med BankID i ID-porten. Det er fortsatt noe redusert kapasitet på BankID i ID-porten, for å sikre stabilitet i tjenesten de neste timene.

Vi beklager ulempen BankID-problemene har medført for dere som skulle sjekke skattemeldingen i dag, eller besøke andre offentlige nettsider. Vi arbeider nå for å gjøre BankID-tjenestene helt stabile igjen.

Mer informasjon om driftssituasjonen kommer fortløpende.