Mer fornøyde med BankID
BankID-brukerne blir stadig mer fornøyde. Ifølge en undersøkelse fra Kantar TNS på vegne av BankID Norge, er 83,5 % svært godt eller godt fornøyd med BankID. Nå sier 70% at de oppfatter BankID som en generell innlogging til alt mulig.
Oppsummert:
- 94% kjenner til BankID
- 85% bruker tjenesten. Det er en økning på 2 prosentpoeng siden forrige måling.
- Tilfredshet med BankID har holdt seg stabil på 84% for nettbank.
- 83% er fornøyde med BankID også i andre sammenhenger enn nettbank, en oppgang fra 82% ved sist måling.
- Samlet tilfredshet i og utenfor nettbank er 83,5%.
- Andelen som sier seg svært fornøyd med BankID har økt med 9 prosentpoeng.
- 70% forbinder BankID med en generell innlogging og signering. Opp fra 48% sist.
- 96% oppfatter BankID som trygt (ikke opplevd problemer og flere steg bidrar til trygghet).
- 96% opplever BankID som brukervennlig.
- 97% mener det er enkelt (gjør ting lettvint og tilgjengelig, er mobil).
- 75% av brukerne sier de ikke har opplevd problemer i forbindelse med BankID.
xID kommer snart
I undersøkelsen spurte vi også om xID, selv om tjenesten ikke er lansert. 74% svarer tvert at de er interessert i en enkel innlogging uten brukernavn og passord. Av disse er 8% "særdeles" interessert. Når så mange som 94% har opplevd å få trøbbel med brukernavn og passord, er vi overbevist om at tjenesten vil kunne oppleves som en bra nyhet. Tjenesten lanseres i januar 2018 og kommer snart til et nettsted nær deg.
Om undersøkelsen:
Kantar TNS gjennomførte 1001 telefonintervju blant et representativt utvalg av befolkningen 15 år +.
Feltperiode: 20. -24. november 2017