BankID fortsatt nøkkelen til offentlige tjenester

BankID fortsatt nøkkelen til det offentlige

Direktoratet for forvaltning og ikt (Difi) har i dag inngått avtale med BankID Norge om bruk av BankID i den offentlige ID-porten de neste to til tre årene.

 - Vi er stolte av å kunne fortsette digitaliseringsreisen sammen med det offentlige. Avtalen med det offentlige har bidratt til å gjøre BankID til «ditt digitale jeg» i det private og offentlige Norge, sier Jan Bjerved i BankID Norge.

Vi foretrekker mobilen

3,9 millioner BankID-brukere får dermed fortsatt muligheten til å benytte BankID eller BankID på mobil når de skal logge seg på offentlige tjenester. 

BankID har vært et innloggingsvalg til offentlige tjenester siden 2012 og har jevnt og trutt utviklet seg til å bli folkets favoritt. Da BankID på mobil ble et valg i ID-porten i 2015, økte markedsandelen raskt:

- Kundene foretrekker å kunne logge seg på enklest mulig, uten å måtte lete frem en brikke. Snart fjerner vi brikken og alt du vil trenge er mobilen, sier Jan Bjerved.

Fusjonen gir enklere og bedre tjenester

- Vi fornyer og forbedrer BankID kontinuerlig for å imøtekomme kundenes og brukernes forventninger om enklere brukeropplevelser. Sammen med Vipps og BankAxept får vi muligheten til å bevege oss raskere til nye og bedre løsninger for kunder og brukere. Vi takker for tilliten så langt og gleder oss til fortsettelsen sammen med Difi og tjenesteeierne i det offentlige, sier Jan.

Fakta:

  • 3,9 millioner nordmenn har en BankID, hvorav 1,9 millioner er mobile brukere
  • BankID er på høyeste sikkerhetsnivå
  • BankID på mobil benyttes ca. 4 ganger i uken
  • BankID tilgjengelig i ID-porten første gang i 2012
  • BankID på mobil ble tilgjengelig i ID-porten i 2015
  • ID-porten er inngangen til over 1800 offentlige tjenester