Ikke la deg lure, svindel på gang
Det pågår nå en svindelkampanje på e-post hvor BankID fremstår som avsender. Det er svindlere som står bak og e-posten må ikke besvares. Slett e-posten, og spre gjerne budskapet videre til de du kjenner.
Det foregår en e-postsvindel-kampanje rettet mot kunder av Sbanken med kodekort. Målet for svindlerne er å få tak i BankID-hemmeligheter, men også pass/ID-informasjon, adresse, fødselsnummer og kredittkortinformasjon.
I e-posten ber man blant annet kunden laste opp et bilde av kodekortet, som en del av "utvidede sikkerhetsrutiner". Det må man selvsagt ikke gjøre; slett e-posten og si gjerne fra til andre om at dette er svindel. E-posten fremstår litt uprofesjonell med noen skrivefeil, men leser man raskt, kan man lett bli lurt. Brukeren blir bedt om å trykke på en lenke, fylle ut skjema og laste opp bilder, blant annet av kodekortet. BankID-logoen er kopiert inn i e-posten for å fremstå tillitvekkende.
BankID Norge eller bankene vil aldri be deg legge inn sensitive opplysninger via e-post. Har du latt deg lure og klikket på lenken, ta kontakt med banken din så raskt som mulig for å sperre din BankID.
Se bilde av e-posten her:
Generelle kunderåd:
BankID
Har du gitt fra deg eller mistenker at noen kjenner BankID-passordet, endre BankID-passordet, eventuelt ta kontakt med bank din for hjelp til å sperre BankID.
Bank- og kredittkort
Har man mistanke om at kortet er kopiert eller at noen kjenner pin-koden, endrer man pin-koden, eventuelt ta kontakt med banken for hjelp.
Pass
Mister du et gyldig pass (eller frastjålet), må du snarest melde fra ved å møte hos politiet, helst ved passmyndigheten (passkontor, ambassade eller konsulat). Les mer hos Politiet - mistet pass