Flytter 4,3 millioner BankID-brukere til ny driftsleverandør
Torsdag 21. oktober starter flyttingen av BankID-tjenestene til ny driftsleverandør. Dette medfører noe nedetid, og aktivering av nye BankID-er vil ikke være mulig før flyttingen er gjennomført.
(20.10.2021)
Overgangen til ny leverandør skal ikke påvirke brukerne i stor grad. I en stor flytteprosess som dette, kan likevel uforutsette ting skje.
Nede natt til torsdag
Torsdag 21. oktober vil BankID være utilgjengelig mellom midnatt og klokken ti på morgenen. Ut over dette er det ikke beregnet nedetid, men det kan bli noe redusert tilgjengelighet lørdag 23. oktober. Da er det bare å vente litt og forsøke igjen.
Personer som skal få seg BankID for første gang, eller som har vært så uheldig å få sperret sin BankID, må dessverre vente til flytteprosessen er ferdig før de får aktivert ny BankID.
Ikke følg lenker
Nå som det pågår større endringer i BankID-tjenesten, bør BankID-brukerne være ekstra oppmerksomme på svindelforsøk.
Slik påvirker leverandørbyttet kundene:
Torsdag 21. oktober til tirsdag 26. oktober kl. 10:00:
BankID og BankID på mobil kan ikke aktiveres eller re-aktiveres torsdag til og med tirsdag morgen. Det vil heller ikke være mulig å aktivere BankID-app.
Torsdag 21. oktober:
BankID og BankID på mobil vil være utilgjengelig og kan ikke brukes fra kl. 00:01 til ca. kl. 08:00.
Lørdag 23. oktober:
BankID med kodebrikke og kodeapp kan være ustabilt i perioder denne lørdagen i nettbankene. BankID på mobil vil fungere som normalt i nettbankene, og mange banker har også alternativ innlogging.
På andre nettsteder utenfor nettbank, for eksempel i netthandel og på offentlige og private tjenester, vil BankID fungere som normalt for de aller fleste. Unntaket er BankID med app som i perioder ikke vil fungere, hverken i nettbank eller på andre nettsteder. BankID på mobil skal fungere som normalt denne lørdagen på alle nettsteder med BankID.