Med digital kodebrikke på mobilen slipper du lete etter kodebrikken.

22. mars 2021

I jevnlige kundemålinger har kodebrikke-brukerne talt; BankID er ikke enkelt nok. Med en digital kodebrikke blir BankID mer tilgjengelig når man trenger den. Letingens tid er over!

BankID i lomma er trygt

BankID-app ble lansert i fjor og 18 banker tilbyr nå digital kodebrikke til sine kunder. Denne uken lanserte DNB, og flere banker er på vei.

Berit Svendsen i Vipps har ledet moderniseringsarbeidet i BankID de siste månedene.

— Vi ser at kodebrikker er sårbare for misbruk i nære relasjoner. BankID via en app er første steg mot en enda tryggere BankID. Du har bedre kontroll på hvor mobilen er, og du har en låsemulighet på telefonen som du ikke har på brikken, sier Berit Svendsen.

Kodebrikken må du uansett beholde litt til, fordi du en periode fortsatt vil ha behov for den ved reaktivering av appen blant annet.

Mer sikkerhet på vei

Alle BankID-metodene er trygge, men med BankID-appen åpnes det for enda bedre kundedialog gjennom varslinger ved unormal bruk.

— Vi vil gjøre det enda vanskeligere å lure BankID-brukerne. Med gode varslinger om hvor du er i ferd med å logge inn, og bedre antisvindeltiltak i selve tjenesten, kan vi bidra til at færre svindles. Passordet må du fortsatt holde for deg selv, og bytte hvis du mistenker at noen kjenner det, sier Svendsen.

Fordelene med BankID-app

  • Enklere og raskere enn brikken. Mindre tasting, alltid i nærheten.
  • Tryggere. Alltid med deg, du kan låse mobilen, appen gir god informasjon om hvor du logger inn.
  • Uavhengig av SIM, og fungerer dermed med eSIM.
  • Enkelt å aktivere ved bytte av mobil.
  • Helt gratis!