Hopp til hovedinnhold

Rådene som beskytter deg mot BankID-svindel

Når BankID kommuniserer med publikum og gjør endringer, er det alltid noen som forsøker å utnytte det. Når du får en telefon fra politiet eller banken og blir bedt om å oppgi BankID-koder og passord, så er det forsøk på svindel.

Slike henvendelser kommer ikke nødvendigvis bare på telefon, men også på SMS og e-post. En enkel tommelfingerregel er at ingen seriøse aktører vil be deg oppgi innloggingsdetaljer via telefon, SMS eller e-post.

«Phishing» kalles det ofte, og det baserer seg i stor grad på tilliten forbrukere har til troverdige aktører, som for eksempel banken, politiet eller BankID.

Alle kan bli utsatt

De fleste har hørt om «Olga-svindel», der svindlerne målrettet angriper eldre som kanskje er mindre datakyndige. Den siste tiden har også andre målgrupper blitt rammet. Derfor bør alle holde seg oppdatert på hvilke grep som reduserer risikoen for å bli svindlet.

Svindlerne benytter gjerne flere kanaler

Svindlere kan forsøke å kontakte deg via flere kanaler for å virke overbevisende. Ved å kombinere telefon, sms og e-post får du følelsen at det som foregår er legitmt. Språket er gjerne plettfritt - og felles for angrepene er at du har dårlig tid og må gjøre noe raskt.

I svindelforsøk på SMS ser avsenderen troverdig ut, mens innholdet virker mistenkelig. Svindelutsendelser kjennetegnes ofte av at de ber deg følge en lenke for å ordne noe som haster.

På e-post kan det være andre kjennetegn som avslører svindelforsøk. Først bør du sjekke om avsenderadressen ser troverdig ut og er riktig stavet. Du bør også sjekke nettadressene til eventuelle lenker ved å holde musepekeren over. Dersom ting ser mistenkelig ut, anbefaler vi å slette e-posten. Ta alltid kontakt med banken, dersom du er i tvil om du er blitt utsatt for et svindelforsøk.

Ta forholdsregler - avslør svindel med disse grepene

  • Oppgi aldri BankID-informasjon til andre, hverken venner, familie, politiet eller banken.
  • Politiet eller banken din ber deg aldri om å oppgi BankID-koder og -passord via e-post, SMS eller telefon.
  • Hvis politiet eller banken ringer for å hjelpe deg med å stanse svindel ved å flytte pengene dine til en "sikkerhetskonto / sikker konto", så er det svindlere på ferde. Kontakt heller banken din direkte for å sjekke om alt er i orden.
  • Undersøk alltid om du har mottatt e-poster fra samme e-postadresse tidligere.
  • BankID vil aldri sende ut SMSer som inneholder lenker. Får du en SMS med en lenke fra noen som utgir seg for å være BankID, så er dette svindel.
  • Bruk et unikt passord for BankID. Bruk gjerne en enkel og positiv setning som er lett å huske. Og du, husk at du kan bruke m e l l o m r o m! Dette vil fungere som et spesialtegn.
  • Ta heller kontakt med banken din en gang for mye enn en gang for lite om du mistenker svindel.
  • Du har aldri dårlig tid - ikke la deg stresse. Stopp, tenk og sjekk først.

Har du blitt svindlet?

Kontakt banken med det samme, så gjør de et forsøk på å stanse pengeoverføringene. Bytt BankID-passord selv, eller be banken sperre BankID straks. Anmeld til politiet og følg rådene til ID-juristen for å finne ut om du kan få dekket tapet.

Slik anmelder du svindel til politiet

ID-juristens råd når uhellet er ute

Politiet advarer mot falskt politi

Politiet advarer mot phishing