DIN BANKID ER BARE DIN. SLIK UNNGÅR DU SVINDEL.
Mottatt SMS om "sperret BankID"?
Kast den.
"Din BankID er sperret". Mange kunder får SMS om at de må følge en lenke for å åpne BankID igjen. Dette er ren svindel. Det er viktig å ikke klikke på lenker i SMS-er. Skal du ordne noe med din BankID, logger du heller inn i nettbanken din og administrerer derfra.
Slik avslører du svindel:
1. BankID eller bankene sender ikke SMS om at BankID-en din er sperret.
2. Ikke klikk på lenker i SMS-er. Dette er svindel.
3. Varsle gjerne din bank om at du har mottatt svindel-SMS, e-post eller en telefon der noen ber deg oppgi BankID over telefon.
Slik kan en SMS-svindel se ut (sept. 2022)
Oppdatert og lilla
Hvis man klikker på lenken spørres det om alt fra kortnummer, innloggingsinformasjon til bank-forbindelsen din. Det er et oppdatert og bra design fra BankID-appen, men det er en uvant dialog som dukker opp, og nettadressen er ikke som den skal.
Ikke bare SMS
Det er også noen som lures til å oppgi BankID over telefonen.
Er du det minste i tvil om henvendelsen er ekte, ta direkte kontakt med bedriften for å sjekke om henvendelsen er ekte.
Hvis personen som kontakter deg virker vennlig og hjelpsom, ikke la deg lure. Når noen ber deg oppgi BankID-hemmeligheter på telefon eller gjennom usikre kanaler som SMS og e-post, bør alarmen ringe. Ingen med rent mel i posen vil be deg oppgi innloggingsdetaljer over telefon, SMS eller e-post. Da er det bedre å legge på og kaste e-posten.