Flere har blitt lurt til å oppgi BankID-en sin, for så å få bankkontoen tømt. – Ikke engang seriøse aktører, som banken din, skal ha tilgang til innloggingen din. Den er bare din, sier produktsjef i BankID.

Om du har en mistanke om at din BankID har blitt brukt av noen andre, skal du kontakte banken din med en gang, råder Aasen. De kan raskt hjelpe deg med å sperre BankID-en.
Varsellampene bør blinke om noen spør om innloggingen
Hverken familiemedlemmer eller nære venner bør ha tilgang til BankID-en din. Likevel mener fire prosent av oss at det er i orden å dele passord og kodebrikke med andre.
Kundebehandlere i banker, nettbutikker, politi eller andre skal heller aldri be deg om å oppgi BankID-passordet ditt.
– Flere av dem som har blitt svindlet, har blitt oppringt av noen som utgir seg for å være kundebehandlere i seriøse firmaer, og på ulike vis blitt lurt til å oppgi sin innlogging. Kort tid etterpå har kontoen deres blitt tømt, sier Ole Petter Aasen.
– Det å dele BankID kan gå veldig galt. Med BankID kan du i praksis ta over en persons identitet: Du kan søke om lån, gjennomføre betalinger, pantsette boligen og få tilgang til en rekke helseopplysninger, forklarer Ole Petter Aasen, som er produktsjef i BankID.
Dette kan du gjøre
Det viktigste du kan gjøre for å beskytte dem du er glad i mot ID-tyveri, er å snakke med både yngre og eldre familiemedlemmer om hvordan en trygt tar vare på sin BankID. Følg disse rådene:
Del aldri BankID med noen. Din BankID er bare din.
Har du behov for hjelp i nettbanken, eller hjelper du noen andre? Opprett en disponent på den aktuelle kontoen, slik at den som hjelper kan logge inn med sin egen BankID.
Legg på om noen ringer og ber deg om å få innloggingen til din BankID.