BankID-app

Se oppskrifter på hvordan du aktiverer og finn svar på feilsituasjoner.

Bruke BankID

Hvordan komme i gang med BankID. Opplever du problemer med å bruke BankID? Se etter løsninger her!

Glemt passord?

Sett nytt BankID-passord ved å følge oppskriften til din bank!


Mest vanlige spørsmål

  • Hvordan aktiverer jeg ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk i BankID-appen?

    For nye app-brukere: 

    Som ny bruker av BankID-app, vil du kunne aktivere BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN når du aktiverer appen. 

    Følg instruksene i appen for å aktivere raskere BankID.

    Dersom du ikke får aktivert BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN når du aktiverer appen, bør du sjekke om dette er aktivert på telefonen eller nettbrettet du bruker. Dette kan du se i innstillingene på telefonen/nettbrettet.  

    For de som allerede har tatt i bruk appen: 

    Åpne BankID-appen og trykk på «Min BankID» i menyen nederst på siden. 

    Følg instruksene i appen for å aktivere BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN. 

     Dersom du ikke får aktivert BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN ved å følge stegene over, bør du sjekke om dette er aktivert på telefonen eller nettbrettet du bruker. Dette kan du se i innstillingene på telefonen/nettbrettet.

  • Jeg har glemt passordet, hva gjør jeg?

    Du kan sette nytt BankID-passord ved å følge oppskriften til din bank her:
    Finn banken din og sett nytt passord

     Har du tastet inn feil passord for mange ganger, vil din BankID bli sperret. Da tar du kontakt med banken for å gjenåpne din BankID. 

  • Hvordan får jeg BankID-app?

    Flere banker tilbyr kundene sine å bruke BankID-app som et alternativ til den fysiske kodebrikken. Har du BankID fra følgende banker kan du nå laste ned og ta i bruk BankID-app. Har du BankID i en bank som støtter appen, kan du aktivere den med BankID eller BankID på mobil. I enkelte banker kan du i tillegg aktivere appen med koder på SMS og e-post.

    Last ned BankID-app for iOS og Android, og se hvordan du kommer i gang og bruker appen.

  • Kan jeg ha appen på to enheter samtidig?

    Av sikkerhetsmessige årsaker kan du bare ha BankID-app på én enhet (mobil eller nettbrett) av gangen. Når du aktiverer BankID-app på en ny enhet, vil appen slutte å fungere på den gamle enheten.

  • Jeg får ikke bekreftet kjøpet mitt fordi jeg har mistet tilgangen til BankID på mobil. Hva gjør jeg?

    Noen leverandører tilbyr kun kjøpsbekreftelse gjennom BankID på mobil i enkelte flater. Dette gjelder for noen få løsninger som ikke kommuniserer med en tradisjonell nettleser; f.eks. Google Play, Playstation Store, McDonalds, PayPal, osv. Dette vil løses når innlogging via ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN-kode lanseres i BankID-appen.

    Fram til dette lanseres, må du oppsøke andre flater for å kjøpe produktet/tjenesten. Det vil si at dersom du ikke får gjennomført kjøpet på en flate, kan du for eksempel forsøke via app eller nettside dersom leverandøren tilbyr dette.

Se alle spørsmål og svar

Sikkerhet og personvern

Hva er egentlig BankID?

Ønsker du å benytte BankID på ditt nettsted?

Ønsker du å tilby kundene dine BankID for enkel og trygg innlogging på ditt nettsted? Her får du mer informasjon om tjenesten og hvordan du kommer i gang.