BankID får du av banken din. 

Snakk med banken din, så sørger de for at du kommer i gang med BankID. Din BankID fungerer i alle norske banker og på offentlige tjenester. I tillegg kan du bruke BankID til signering av avtaler og identifisere deg på en lang rekke tjenester.

For å få BankID må du legitimere deg med norsk pass eller annen legitimasjon med samme sikkerhetsnivå som norsk pass. For å legitimere deg må du etter avtale med banken møte opp der banken kan verifisere din legitimasjon.

Banken vil informere og hjelpe deg dersom du har spørsmål.

Det er mulig å få BankID fra du er 13 år, men i mange banker er det 15-årsgrense. Finn aldersgrensen som din bank har satt.

Husk:

  • BankID er personlig og er ditt digitale jeg. 
  • Ha alltid et eget passord for BankID, et passord du ikke bruker andre steder.
  • Del aldri din BankID med familie eller venner og vern om passord og kodebrikke.
  • Bytt passord ved å logge inn på Min BankID på bankid.no hvis du tror at noen kan passordet ditt. 

 

Slik fungerer vanlig BankID

Med vanlig BankID identifiserer du deg gjennom å bruke fødselsnummer sammen med koden fra en kodebrikke eller app, samt det personlige passordet du har valgt for å få tilgang til din BankID.

Ønsker du en mobil løsning, uten behov for å ha med deg brikke? Da finnes det apper som erstatter kodebrikken i de fleste banker. Se hvilke banker som tilbyr apper som erstatning for kodebrikke og les mer om BankID-app.

 

Tilgjengelighet

BankID er godt tilrettelagt for mennesker med redusert funksjonsevne og følger den europeiske standarden for universell utforming (WCAG 2.0). Brukerne er ikke avhengig av spesialløsninger for å kunne bruke BankID, og og det er ingen hindre for at brukere med nedsatt funksjonsevne kan få BankID.