Jeg får feilmelding om at kontaktinfo er feil. Hva er galt?
Meldingen om feil kontaktinformasjon kan dukke opp av ulike grunner, og kan være litt misvisende for noen. Vi ser på hvordan vi kan forbedre feilmeldingen.
Mange som får denne feilmeldingen er iPhone -eller iPad-brukere som forsøker å aktivere en gammel utgave av BankID-appen. Det kan også være at BankID mangler et bekreftet mobilnummer på deg.
1. Oppdater BankID-appen
Har du BankID-appen installert på en iPhone eller iPad, sjekk at du har siste versjon av appen. Du kan sjekke om du kan oppdatere den ved å gå inn i App Store, velge profilen din øverst og scrolle nedover til du finner BankID-appen. Der kan du velge å oppdatere appen.
Når BankID-appen er oppdatert, kan du gå tilbake dit for å fullføre aktiveringen.
2. Last ned BankID-appen på nytt
For iPhone- og iPad-brukere har det kommet en ny BankID-app som erstatter den gamle. Hvis du har den gamle appen installert, kan det hjelpe å gå inn i App Store og laste ned BankID-appen på nytt. Deretter kan du åpne den nye appen og aktivere den på vanlig måte.
3. Bruk en annen metode for aktivering
Hvis det er første gang du laster ned BankID-app, aktiver på vanlig måte med BankID med kodebrikke eller BankID på mobil. Hos enkelte banker kan du få «kontaktinfo»-feilmeldingen ved aktivering med kodeord på sms og e-post. Da velger du i så fall annen metode til dette er løst. Husk at det er ventetid på en time ved første gangs aktivering av sikkerhetsmessige grunner.
4. Mangler ditt telefonnummer
For å få BankID-appen aktivert med kodebrikken, må vi ha et bekreftet telefonnummer på deg. Telefonnummeret ditt henter vi enten fra BankID på mobil eller fra Vipps. Vi jobber med å hente inn telefonnummer fra bankenes systemer, men det krever litt utvikling før det er på plass.