Jeg får ikke aktivert appen, hva er feil?
Det kan være flere grunner til at du ikke kan aktivere eller bruke BankID-appen.
1. Utløpt BankID: Det kan være du mangler en aktiv BankID med kodebrikke/passord. Hvis du bare har brukt BankID på mobil i en lang periode, kan det hende at din BankID med brikke har utløpt. Da må du aktivere BankID igjen ved å ta kontakt med banken din. Du trenger BankID-passordet når du skal bruke BankID på app.
2. Banken støtter ikke BankID-app: Det kan være du ikke har BankID med kodebrikke fra en bank som støtter appen. Se hvilke banker som tilbyr BankID-app her. Har du SpareBank1 eller Nordea må du laste ned deres app.
3. Operativsystemet for gammelt: Det kan være at du har et for gammelt operativsystem på mobilen eller nettbrettet ditt. Kan du ikke oppdatere telefonen eller nettbrettet, kan du benytte kodebrikken.
4. Huawei HarmonyOS-enheter: BankID-appen er kun tilgjengelig i App Store og Google Play Store. Huawei HarmonyOS er blokkert på disse to plattformene og har sitt eget økosystem for publisering og distribusjon av apper. Huawei-telefoner som ble lansert etter denne blokkeringen har derfor ikke tilgang til BankID-appen.