Klikk her for å søke i ofte stilte spørsmål.

Ofte stilte spørsmål

Hjelp

  • Jeg tror at noen andre har fått tilgang til min xID, hva gjør jeg?

    Dersom du tror at noen andre bruker din xID og utgir seg for å være deg, kan du gå til denne siden og velge "Slett xID". Du kan deretter opprette din xID på nytt. Når du gjør dette vil xID kun være aktivert på den enheten som du bruker når du oppretter din xID på nytt. Du vil også bli bedt om å bruke BankID for å aktivere xID på andre enheter du ønsker å bruke xID på.

    Når du aktiverer xID på en ny enhet, vil du kunne bruke xID på alle nettstedene du tidligere har valgt å bruke xID på. Du trenger ikke å godkjenne hvert enkelt nettsted på nytt.

  • Jeg har mistet en enhet som jeg har brukt xID på, hva gjør jeg?

    For å være trygge på at ingen kan bruke din xID på enheten du har mistet, kan du velge å slette din xID. Det samme gjelder om enheten din blir stjålet, eller om du har solgt enheten videre og ikke slettet din xID fra enheten først. Du sletter din xID ved å gå til denne siden og velge "Slett xID". 

    Du kan deretter opprette din xID på nytt, og vil fortsatt kunne bruke xID for innlogging på de nettstedene du tidligere har valgt. Du må aktivere hver enhet du ønsker å bruke xID med din BankID. Slik kan du være trygg på at ingen får tilgang til din xID etter at du har slettet den. 

  • Jeg vil slette min xID, hvordan gjør jeg det?

    Ønsker du å gå tilbake til brukernavn og passord fremfor å bruke xID? Gå til denne siden og velg "Slett xID".

  • Jeg vil ikke bruke xID på en gitt nettside lenger, hva gjør jeg?

    Dersom du ikke lenger ønsker å bruke xID på et bestemt nettsted, kan du gå til nettstedet og velge at xID ikke skal huske deg her lenger.

  • Jeg får ikke min xID til å fungere, hva gjør jeg?

    Auda! Hvis du ikke får til å bruke din xID, kan du prøve følgende:

    • Er du innlogget med xID på vårt nettsted, www.bankid.no/xid/? Hvis du er det, ligger problemet hos nettstedet du forsøker å bruke xID på. Du kan fremdeles bruke din xID andre steder.
    • xID vil ikke fungere dersom du har problemer med din BankID. Du kan raskt sjekke om din BankID fungerer.
    • Har du tillatt bruk av informasjonskapsler (cookies) i nettleseren din? Informasjonskapsler er et av mange elementer vi bruker for å kjenne igjen din xID. Tillater du ikke informasjonskapsler i nettleseren din, vil du ikke kunne bruke din xID med denne nettleseren.

    Dersom dette ikke hjelper deg, kan du kontakte en av våre kundeveiledere ved å bruke kontaktskjemaet nedenfor, så vil vi ta kontakt på e-post.

Sikkerhet og personvern

  • Hvorfor må jeg bruke BankID for å opprette xID?

    Du bruker BankID for å identifisere deg når du oppretter xID, slik at ingen andre kan opprette xID på dine vegne. Dette gjør du bare én gang. Du vil også bli spurt om å bruke BankID i stedet for xID dersom vi ikke kjenner igjen din xID, eller dersom du ønsker å aktivere xID på en ny enhet.

  • Hvorfor møter jeg BankID på nettsteder hvor jeg ikke har møtt det før?

    Flere nettsteder tilbyr nå xID som et enkelt og trygt alternativ til brukernavn og passord. Når du prøver å bruke xID for innlogging på et nettsted, vil du møte BankID dersom vi ikke klarer å kjenne igjen din xID. Du vil også møte BankID om du ikke har opprettet xID tidligere, eller dersom du ønsker å bruke xID på en ny enhet.

  • Kommer dere til å bruke informasjon om meg til markedsføring?

    xID kommer ikke til å bruke informasjon du har lagret hos oss til markedsføring. Vi kommer heller ikke til å dele informasjon om hvor du har brukt din xID. Dersom du velger å dele din informasjon med et nettsted, kan nettstedet sende deg informasjon hvis du tillater det, på samme måte som det fungerer i dag.

  • Hvorfor møter jeg xID når jeg bruker BankID?

    Det er BankID Norge - selskapet bak BankID - som har utviklet xID. Vi jobber for å gi kundene våre en enklere og tryggere hverdag på nett, og ønsker derfor å fortelle alle BankID-brukere om vår nye tjeneste, xID, som er et nytt alternativ til brukernavn og passord. Du skal fortsatt bruke BankID på tjenester som krever høyeste grad av sikker identifisering, for eksempel i nettbanken.

  • Hvilken informasjon oppgir jeg til en nettside når jeg bruker xID?

    Når du bruker xID for innlogging vil nettstedet få informasjon om hva du heter og når du er født. De vil også få et unikt nummer som tildeles deg når du oppretter BankID. Dette unike nummeret er felles for BankID og xID. Nettsteder som allerede har ditt fødselsnummer registrert, kan også få tilgang til dette for å kunne gi deg tilgang til annen informasjon fra sine systemer.

    Dersom et nettsted ønsker mer informasjon om deg, for eksempel kontaktinformasjon, har du alltid muligheten til å velge om du vil dele, og i så tilfelle hva du vil dele. Du gir aldri fra deg informasjon om deg selv uten at du selv sier ja, og du vil alltid bli spurt før nettstedet får vite noe om deg. Hvis du sier ja, er det kun det nettstedet som ber om informasjonen som får det, og ingen andre.

  • Er xID trygt?

    xID bruker flere sikkerhetsmekanismer for å være trygge på at informasjonskapselen som forteller hvem du er, ikke har blitt kopiert, flyttet eller stjålet fra din enhet. xID er derfor tryggere enn vanlige "husk-meg" funksjoner, som kun bruker informasjonskapsler alene. Dersom vi ikke kjenner deg igjen, må du bruke BankID i stedet for xID for å identifisere deg.

    Mange av dem som benytter brukernavn og passord for innlogging, bruker det samme passordet på flere forskjellige nettsteder for å slippe å måtte huske mange passord på en gang. Dersom noen skulle få tak i dette passordet, risikerer man at vedkommende får tilgang til mange ulike nettsteder ved å utgi seg for å være deg. Med xID slipper man denne problematikken, og xID vil være et tryggere alternativ enn brukernavn og passord for innlogging.

  • Hvorfor må jeg identifisere meg med BankID når jeg prøver å bruke min xID?

    Dersom du prøver å bruke din xID på et nettsted, men vi ikke klarer å kjenne igjen din xID, vil vi be deg bruke BankID for å identifisere deg. Slik forsikrer vi oss om at ingen andre enn du får tilgang til dine innloggede sider. Du vil også bli bedt om å bruke BankID dersom du ønsker å aktivere xID på en ny enhet.

  • Hvordan vet xID at jeg er meg?

    Når du oppretter xID, lagres en informasjonskapsel (en såkalt cookie) i nettleseren din. Dersom du sier ja til å bruke din xID for å logge inn på et nettsted, brukes denne informasjonskapselen til å fortelle nettstedet hvem du er, slik at de kan slippe deg inn. I tillegg bruker vi flere sikkerhetsmekanismer for å forsikre oss om at ingen kan kopiere informasjonskapselen din, og utgi seg for å være deg.

  • Hvilken informasjon lagres om meg når jeg bruker xID?

    Personvernerklæringen for xID beskriver hvilken informasjon som lagres om deg og hvorfor.

    Når du blir xID-bruker hentes ditt navn, fødselsnummer og et unikt nummer som tildeles deg når du oppretter xID, fra BankID-tjenesten. Dette trenger xID for at du skal kunne registrere deg og logge deg på hos de nettstedene som du ønsker.

    Når du bruker xID lagrer vi en driftslogg over din bruk av xID hos aktuelle nettsteder. Loggen brukes for å ivareta dine interesser og forbrukerrettigheter ved eventuelle tvister om kjøp og bestilling hos nettsteder. Loggen brukes også for statistikk og fakturering av nettstedene knyttet til xID.

    Vi bruker også informasjonskapsler for å kunne levere xID til deg. xID bruker også en sikkerhetsløsning som henter ut informasjon om din nettleser for å bekrefte at informasjonskapslene ikke er kopiert eller endret. xID vil ikke gi noen tilgang til denne informasjonen.

Generelt om xid

  • Fungerer xID på mobil også?

    Du kan velge selv hvilke enheter du vil aktivere xID på - om det er mobiltelefonen, datamaskinen eller nettbrettet. xID fungerer på tvers av enheter. Når du velger å bruke xID på en ny enhet, kan du logge inn på de nettstedene du allerede har akseptert å bruke xID på, uten å måtte akseptere på nytt for denne enheten.

    Du må bruke BankID for å aktivere xID på en ny enhet.

  • Hvordan kommer jeg i gang med xID?

    Du kan opprette xID ved å klikke på den grønne knappen "Opprett xID" i menylinjen. For å opprette xID må du identifisere deg med BankID, slik at vi er helt sikre på at det er du som oppretter din xID. 

    Du kan også opprette xID ved å gå til et nettsted som tilbyr xID for innlogging. Gjennom en xID-knapp eller lenke får du tilbudet om å opprette din xID.

  • Hvorfor er xID bedre enn "husk meg"-funksjoner?

    Når du velger å bli husket på et nettsted i dag, for å komme rett inn neste gang, lagres en informasjonskapsel i nettleseren din som kjenner deg igjen ved fremtidige besøk. Dersom noen skulle få tak i denne informasjonskapselen, vil de kunne utgi seg for å være deg, og få tilgang til de sidene du har valgt å bli husket på. xID har flere sikkerhetsmekanismer som slår inn om noen forsøker å kopiere eller stjele denne informasjonskapselen. xID er altså like enkelt som "husk meg"-funksjoner, men tryggere!

  • Hvorfor skal jeg bruke xID i stedet for brukernavn og passord?

    Mange synes det er vanskelig å holde kontroll på alle brukernavn og passord de bruker for å logge inn på forskjellige nettsteder. Med xID trenger du ikke brukernavn og passord for å logge inn. Der du velger å bruke xID, logger du inn med ett enkelt tastetrykk.

    Mange bruker samme brukernavn og passord flere steder, eller samler alle passordene sine ett sted. Dersom noen skulle få tak i et av passordene dine, risikerer man at vedkommende får tilgang til flere av dine profiler på ulike nettsteder ved å utgi seg for å være deg. xID erstatter brukernavn og passord med en informasjonskapsel (en såkalt cookie) og et sikkerhetsnett som gjør at vi oppdager det dersom noen forsøker å kopiere denne informasjonskapselen for å utgi seg for å være deg. xID er derfor enkelt og trygt.

  • Hvor mye koster xID?

    Det koster ingenting å være xID-bruker. Dersom du administrerer et nettsted og ønsker å tilby dine kunder xID som et enkelt og trygt alternativ til brukernavn og passord, kan du besøke www.bankid.no for mer informasjon om tjenesten og hvordan du kan gå frem.

  • Hvordan fungerer xID på nettbrettet som jeg deler med andre?

    Dersom du har en enhet du deler med andre, for eksempel et felles nettbrett, vil kun én xID-bruker være aktiv om gangen. Hvis du ikke ønsker å bruke xID på dine delte enheter, kan du la være å aktivere xID på disse. Hvis du allerede har valgt å bruke xID på en enhet, men ikke ønsker det lengre, kan du fjerne xID på enheten her. Du må gjøre dette fra den samme enheten som du ønsker å fjerne xID på.

  • Hva er forskjellen på BankID og xID?

    Du bruker BankID for å logge inn i nettbanken, betale regninger, sjekke helsejournalen, og for andre formål som krever høyeste grad av sikker identifisering. Nå har vi i BankID Norge også lansert xID - et enklere og tryggere alternativ til innlogging på nettsteder der du vanligvis ville brukt brukernavn og passord. Bruk xID for å komme inn i nettbutikken, på nettavisen, hos reiseselskapet, og på andre nettsteder som tilbyr xID for innlogging.

  • Hvordan fungerer egentlig xID?

    Når du har opprettet din xID og besøker et nettsted som tilbyr det, kan du velge å benytte xID for en enkel og trygg innlogging, i stedet for brukernavn og passord. Dersom du velger dette, bruker du din xID til å fortelle nettstedet at du er deg. Dermed vil du slippe direkte inn på innlogget side. Du velger selv hvor du vil bruke din xID, og du må samtykke til at xID brukes på hvert enkelt nettsted. Slik har du full kontroll på hvor du bruker din xID.

    Hos enkelte banker kan du bruke xID i stedet for å fylle ut fødselsnummeret ditt når du skal logge inn med BankID. Da vil det bli litt kjappere for deg å logge inn med BankID, men dette velger du helt selv.

  • Hva er xID?

    xID er en ny tjeneste fra BankID Norge som lar deg logge inn på de nettstedene du selv vil på en kjapp, enkel og trygg måte. Du kan altså bruke xID i stedet for brukernavn og passord. Du kan også bruke xID til å fylle ut informasjon om deg selv, som navn, adresse og telefonnummer der du trenger det. Du oppretter din xID ved å bruke BankID, og neste gang du besøker et nettsted som tilbyr det, kan du velge å bruke xID. En enkel og trygg hverdag på nett - levert av en norsk aktør du stoler på.

Bedrift

  • Jeg ønsker å benytte xID på mitt nettsted. Hvordan går jeg frem??

    Dersom du ønsker å tilby kundene dine xID for en enkel og trygg innlogging på ditt nettsted, kan du besøke www.bankid.no for mer informasjon om tjenesten og hvordan du kan gå frem.

Fant du ikke svar på det du lurte på? Send oss spørsmål!

Navn er påkrevd
E-post er påkrevd
Tittel er påkrevd
Forspørsel er påkrevd
Vedlegg (valgfritt) Hvis du laster opp et skjermbilde som viser problemet, blir det lettere å hjelpe deg.
Fil klar for opplasting

For at vi skal kunne hjelpe deg raskere og mer presist, er det nyttig for oss å innhente relevant informasjon om enheten din.