Klikk her for å søke i ofte stilte spørsmål.

Blokkering av xID

For at du skal kunne opprette og bruke xID, kan det være du må gjøre noen justeringer i nettleseren din. Kanskje har du installert et web-filter eller et programtillegg som blokkerer trafikk fra andre domener enn det du besøker. Eller kanskje er det satt domenebegrensninger i nettverket du er tilkoblet. Vi hjelper deg!

xID er et enkelt og trygt alternativ til brukernavn og passord. På mobilen, datamaskinen eller kanskje begge deler. Du oppretter xID ved å bruke BankID første gang og når du ønsker å ta i bruk xID på nye enheter. 

En viktig forutsetning for at teknologien bak xID skal fungere, er at du tillater informasjonskapsler i nettleseren og at trafikk som kommer fra URLen 'oidc.bankidapis.no' tillates. Hvis du f.eks. har aktivert et web-filter eller en utvidelse i nettleseren din (Ghostery, Adblocker etc.), kan xID få problemer med å fungere som den skal.

Dersom du ikke ønsker å deaktivere web-filteret eller programtillegget i nettleseren, men fortsatt ønsker å bruke xID, må du godkjenne (whiteliste) oidc.bankidapis.no. Denne lenken peker til BankID Norges infrastruktur som får xID til å fungere på brukerstedene som tilbyr tjenesten. Deretter kan du laste siden på nytt og klikke på «Opprett xID» for å få xID.

Har du noen spørsmål vedrørende dette, er du hjertelig velkommen til å sende oss en henvendelse.